Cute Red Flying Butterfly

Friday, May 18, 2012

5 makanan paling baik untuk lelaki


Sos tomato- Lelaki yang banyak memakan tomato atau sos tomato berkemungkinan akan memberi perlindungan kepada mereka daripada kanser prostat (kanser prostat adalah pembunuh senyap kedua selepas penyakit jantung yang banyak meragut nyawa lelaki. Ia terletak di bahagian atas pundi kencing). Hasil kajian daripada 47,000 orang lelaki, mereka menjumpai bahawa lelaki yang memakan tomato sebanyak 2 ke 4 kali dalam seminggu, risiko menghidapi kanser prostat adalah 35 peratus lebih rendah berbanding lelaki yang tidak memakannya.


Tiram- Hanya 2 atau 3 tiram mampu untuk membekalkan zinc yang secukupnya untuk sehari, (zinc adalah mineral penting untuk penghasilan sperma bagi lelaki ). Anda dinasihatkan untuk tidak mengambilnya dengan lebih kerana ia akan mendatangkan risiko. Dalam satu kajian, 22 lelaki dengan kadar testosteron rendah dan jumlah sperma yang sedikit diberi zinc setiap hari selama 45 hingga 50 hari. Hasil daripada kajian tersebut menunjukkan kadar testosteron dan jumlah sperma meningkat.


Brokoli- Hasil daripada kajian di Harvard baru-baru ini mendapati bahawa sayur-sayuran seperti brokoli, dapat melindungi terhadap kanser pundi kencing. Ia mempengaruhi dua hingga tiga kali lebih kepada lelaki berbanding wanita. Para saintis menganalisis diet hampir 50.000 lelaki dan mendapati bahawa mereka yang makan lima hidangan atau lebih pada setiap minggu berkemungkinan dapat mengelakkan kanser pundi kencing selama sepuluh tahun berbanding yang tidak memakannya. Brokoli dan kubis dipilih sebagai makanan yang paling protektif.


Peanut butter- Penyakit jantung adalah pembunuh utama bagi lelaki dan wanita, tetapi lelaki menjadi korban pada usia yang lebih awal. Kandungan lemak pada kacang adalah tinggi sedikit tetapi ianya baik untuk anda.


Tembikai- Sehingga usia 55 tahun, lelaki lebih banyak menderita penyakit darah tinggi berbanding wanita. Kajian menunjukkan bahawa makanan yang kaya dengan potassium boleh mengurangkan risiko tekanan darah tinggi dan stroke. Tembikai kaya dengan sumber mineral ini, ia mengandungi lebih potassium. Jumlah potassium dalam suatu hirisan besar tembikai adalah bersamaan dengan sebiji pisang atau secawan jus oren.

cubalah ! :)

No comments:

Post a Comment

conteng-conteng

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...